انقلاب اسلامى، انقلابى نبود که فقط تغییر یک رژیم حکومتى را به یک رژیم دیگر هدف بگیرد؛ همچنان که بالاتر از آن بود که فقط مسائل مجموعهیى از مسلمانان را که در چارچوب جغرافیایىِ یک کشور زندگى مىکنند، هدف بگیرد. از روز اولى که انقلاب پیروز شد، بلکه پیش از آن ... نه فقط مسائل ملت ایران، بلکه مسائل مسلمین نیز مطرح بود. البته شکى نیست که در سازندگى، مسائل ملت ایران - به دلایل مختلف - تقدم و ارجحیت دارد. این نظام و این دولت باید بتواند یک الگو درست کند، تا فعل او، قول او را تأیید کند؛ اما بلاشک در هدفهاى اصلى حرکت اسلامى و نظام اسلامى، مسائل مسلمین مطرح است. اگر در گوشهیى از جهان، جمعى از مسلمین حرکتى مىکنند، تصمیمى مىگیرند، سودى مىبرند، یا زیانى مىبینند، ملت ایران و انقلاب و نظام ما نمىتواند موضع منفى و بىتفاوت بگیرد. لذا از روز اول که انقلاب ما به یک دولت و یک نظام تبدیل شد، این نظام در زبان امام و معلم و معمارش، و در زبان مسؤولان و گویندگانش، همواره مسائل ملتهای مسلمان را مطرح و به آن اعتنا کرده است. مقام معظم رهبری - اجتماع طلاب و فضلاى حوزهى علمیهى قم 1/12/70 |
اولاً، یک نظام مثل یک بنا، مرده نیست؛ مثل یک موجود انسانى است؛ کمبودهایى پیدا میکند و میتواند اینکمبودها را جبران کند؛ اگر غفلت کند، جبران نخواهد شد؛ اگر دقت کند و تلاش و سعیکند، زودتر و بهتر جبران خواهد شد؛ یعنى مثل یک موجود پویا و پیشرونده. یک نظام انسانى، اینچنین است. بنابراین ما داریم با چالش پیش میرویم. |
منطق ما در مقابلهى با دستاندازىهاى امریکایی منطق ضعیفى نیست. منطقى است که اگر براى همهى ملتهاى دنیا تبیین بشود، با همهى دل به آن مىگروند. ما حرف زورى نمىزنیم؛ حرف خلاف متعارفى نمىزنیم. ما می گوییم یک ملت و یک کشور، نمىخواهد اجازه بدهد که یک قدرت، یک امپراطورى متجاوز، مدعى و طلبگار از همهى دنیا، به منابع او دست بیندازد، به منابع انسانى او دست بیندازد، سیاست او را تعیین کند و از او سلب اختیارات کند. ملت ایران در مواجههى روبهرو و آشکار با استکبار، مىگوید شما چرا دم از حقوق بشر مىزنید و اینجور آشکار و فاضح حقوق بشر را در همه جا - در عراق، در افغانستان، در آفریقا، در کوزوو، حتّى در خود امریکا - نقض مىکنید؟! این حرفى نیست که ملتها این را نفهمند. (مقام معظم رهبری 08/03/86 دیدار نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی) |
دل این ملت برای اصول اسلامى مىتپد. نمىخواهیم ادعا کنیم که همهى آحاد ملت جزو مقدسینِ درجه یکاند؛ اما مىخواهیم ادعا کنیم که آنهایى هم که در عمل جزو مقدسین درجهى یک نیستند، براى اسلام و براى ارزشهاى اسلامى و براى ارزشهایى که این انقلاب به این کشور داد، اهمیت قائلند و طعم آنها را چشیدهاند. |
امروز یک عده عمیقاً با نظام جمهورى اسلامى مخالفند؛ حالا با زبانها و شعارهاى گوناگون و تحت پرچمهاى مختلف با اصل نظام مخالفند. مخالفت هم نه به خاطر اینکه یک جایگزین بهترى براى آن دارند. با همان شعارهایى که جمهورى اسلامى به خاطر مبارزه با آنها به وجود آمد، مىخواهند با جمهورى اسلامى مخالفت کنند. جمهورى اسلامى براساس نفى سلطهى غرب و امریکا سرکار آمد؛ اما اینها طرفدار سلطهى غربند. جمهورى اسلامى براى گسترش دین و معنویت و مفاهیم اسلامى سرکار آمد؛ در حالى که اینها اصلاً مخالف گسترش این مفاهیمند. جمهورى اسلامى شعار خودش را وحدت دین و سیاست قرارداد؛ در حالى که اینها اصلا دشمنِ وحدت دین و سیاستند. |
آنچه که امروز اتفاق افتاده است، این نیست که یک دولتى در کشورى با مواضع خاصى بر سر کار آمده، مثل اینکه هر دولتى یا هر کشورى یک مواضع خاص سیاسى دارد؛ مسئلهى ما و مسئلهى جمهورى اسلامى این نیست، مسئلهى یک پدیدهى عظیم و بتدریج توسعهیابنده و ریشهدوانندهى در یک بخش مهمى از دنیاست؛ تشکیل یک نظامى که معنویت، جزو بافت اصلى آن محسوب میشود. (مقام معظم رهبری25/7/85 - دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی) |