نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( پنج شنبه 87/12/22 :: ساعت 6:41 صبح)

  • رونق دادن به اشتغال و تشویق کارآفرینان و ایجاد بنگاه‏هاى کارى هم یکى از این کارهاى لازم است. این در منطق جمهورى اسلامى یک تلازم را نشان می‏دهد. در منطق کشورهاى مادى اینجور نیست.

    در منطق کشورهاى سرمایه‏دارى، کارگر یک ابزار است؛ وسیله‏اى است در خدمت کارفرما. در منطق آن مکتبهاى مضمحل‏شده و نابودشده‏اى که ادعاى طرفدارى از کارگر می‏کردند، وجود جنگ میان کارفرما و کارگر بود. از این جنگ بود که آن نظامها می‏خواستند نان بخورند و اسمشان را بگذارند مدافعین کارگر. آن وقت در نظام به اصطلاح سوسیالیستى شوروى سابق، همان بساط سرمایه‏دارى، همان اسرافها، همان فسادهاى گوناگون مالى به اسم کارگر و به نام دفاع از طبقه‏ى کارگر وجود پیدا کرده بود. منطقشان، منطق تضاد و تعارض بود.

    اسلام و نظام اسلامى و جمهورى اسلامى هیچیک از این دو طریق را قبول ندارد؛ معتقد است که این دو عامل، یعنى عامل کارآفرینى و ایجاد بنگاههاى اشتغال و کارآفرینى یک بازوست، وجود نیروى کار یک بازوى دیگر است. اینها باید هردو باشند و همکارى کنند. نقش دولت، ایجاد یک خط عادلانه‏ى میانه براى این همکارى است؛ ظلم نشود. نه آنها به اینها تعرض کنند، نه اینها از کار آنها کم بگذارند؛ هیچکدام به حقوق یکدیگر تعرض نکنند. اگر اینجور باشد، آن وقت جامعه با سلامت و صفا پیش خواهد رفت؛ نه آن پرخورى‏ها و اسرافها و زیاده‏روى‏ها فرهنگ رائج خواهد شد، نه محرومیت یک طبقه براى آن طبقه فرهنگ ثابت خواهد شد. این، منطق نظام جمهورى اسلامى است.

     

    مقام معظم رهبری -  4/2/87  - دیدار گروه کثیرى از کارگران و کارآفرینان (دریافت متن کامل)


    نظرات و تحلیل ها ()

  • راوی ! ( شنبه 87/10/21 :: ساعت 11:27 صبح)

  • ملت ایران باید قدر جامعه‏ى کارگرى خود را بداند. ما باید در عرف مفاهیم دینى و اجتماعى خودمان، براى کلمه‏ى «کارگر» قداست قائل باشیم. کارگر یک قداست دارد. کارگر آن کسى است که دارد کار میکند تا ملت و کشورش به عزتِ استقلال دست پیدا کند. این باید براى همه‏ى ما به عنوان یک باور قطعى در بیاید. همه بدانیم که کارگر چقدر اهمیت دارد. این عنوان «کارگر» شامل همه‏ى کسانى است که دارند کار می‏کنند براى پیشرفت کشور، براى توسعه‏ى تولید در کشور، براى بهبود وضع کار در کشور.

     

    مقام معظم رهبری -  4/2/87 - دیدار گروه کثیرى از کارگران و کارآفرینان



  • راوی ! ( سه شنبه 87/7/30 :: ساعت 6:20 عصر)

  • جامعه‏ى کارگرى کشور ما یک امتیاز دیگرى دارد که در اغلب کشورها نیست - شاید در بعضى از جاهاى دیگر هم بوده است، ما اطلاعى نداریم؛ اما در کشور خودمان این را به چشم دیدیم - و آن این است که جامعه‏ى کارگرى ما در امتحان بزرگ دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس نشان داد که از بن دندان داراى وجدان دینى و وجدان ملى است؛ نشان داد که از بقیه‏ى قشرهاى کشور اگر جلوتر نیست - که به احتمال زیاد از بقیه جلوتر هم هست - لااقل در صفوف مقدم است.

    در دوران انقلاب، کارگرها نقش ایفاء کردند. بخصوص در دوران دفاع مقدس، کارگران از همه‏ى نقاط کشور، به شیوه‏هاى گوناگون به این آزمایش بزرگ ملت ایران پشتیبانى رساندند؛ جانشان را، تنشان را، کارشان را در خدمت دفاع مقدس قرار دادند و صدق و صفاى خودشان را ثابت کردند. این هم امتیاز دیگر جامعه‏ى کارگرى ماست.

     

    مقام معظم رهبری -  4/2/87  - دیدار گروه کثیرى از کارگران و کارآفرینان



  • راوی ! ( پنج شنبه 87/4/13 :: ساعت 5:17 عصر)

  • راز ارزش کارگر در یک جامعه، علاوه‏ى بر این معناى الهى و اسلامى و معنوى(1)، در یک امر بسیار مهم دیگرى هم نهفته است و آن این است که استقلال یک کشور، وابسته‏ى به کار است. هیچ کشورى و هیچ ملتى با بیکارگى و تن‏پرورى و بى‏اعتنائى به کار به جائى نخواهد رسید. ممکن است از یک بخش الهى یا غیر الهى - مثل نفتى، چیزى - درآمدى داشته باشند، زندگى را به حسب ظاهر خوش بگذرانند، محصولات خارجى بیاید فضاى زندگى آنها را پر کند؛ اما استقلال نخواهند داشت.

    عزت یک ملتى که داراى استقلال است، جز به وسیله‏ى کار به دست نخواهد آمد. ارزش کار این است. ما با این چشم به کارگر نگاه میکنیم؛ ما با این چشم، بوسیدن دست کارگر را یک ثواب میدانیم. هر کسى دست یک کارگر را ببوسد، یک حرکت صواب و صحیح انجام داده است؛ براى اینکه یک وسیله براى استقلال ملت خود و کشور خود را تجلیل کرده است. کار، اینقدر ارزش دارد.

     

    مقام معظم رهبری -  4/2/87

     - دیدار گروه کثیرى از کارگران و کارآفرینان

    (1) رجوع شود به مطلبی با عنوان "چگونه کار خود را عمل صالح کنیم؟!" در قسمت "کار و کارگر" در آرشیو موضوعی وبلاگ

  • راوی ! ( دوشنبه 87/3/27 :: ساعت 2:43 عصر)

  • عمل و کار، در ادبیات قرآنى و اسلامى ما، یک رتبه‏ى والائى دارد. البته کار، فقط کار در کارخانه یا مزرعه یا بخشهاى دیگر نیست؛ اما عمل صالح که در قرآن این همه بر روى آن تکیه شده است، شامل اینها هم هست.

    یعنى شما وقتى کارى انجام میدهید که با وجدان کارى همراه است، با احساس مسئولیت همراه است، با جدیت و تلاش همراه است، با نوآورى همراه است، با هدف اداره‏ى زندگى یک عائله همراه است، خود این، یک عمل صالح است - «الّا الّذین امنوا و عملوا الصّالحات» - عمل صالح شامل اینها هم هست؛

    چه بهتر از این؟ چه بهتر از این که انسان مشغول کسب و کارى است که درآمد زندگى او وابسته به آن است؛ در عین حال همین کار عمل صالحى است که در قرآن، عِدل ایمان قرار داده شده است؛ «امنوا و عملوا الصّالحات»؟ ارزش کار که گفته میشود، یعنى این.

     

    مقام معظم رهبری – 4/2/87 – دیدار گروه کثیری از کارگزاران و کارآفرینان