من به شما برادران و خواهران عزیز - که فرزندان من هستید - مؤکداً توصیه مىکنم که به عمقها توجه کنید و آن را بطلبید؛ از ظواهر هم دست نکشید. این خطاست که کسى خیال یا توهم کند که باید باطن را درست کرد، ظاهر مهم نیست؛ نخیر، همین ظاهر، انسان را به وادىهاى گوناگونى مىکشاند. ظاهر دینى، ظاهر اسلامى، پایبندى به تعبد دینى، همین مجالس دعا، همین مجالس توسل به ائمه (علیهمالسّلام) لازم است؛ منتها همهى اینها را با دانایى همراه کنید. در مجلس روضهخوانى و سینهزنىِ بسیج وقتى شعر خوانده مىشود، باید با معنا، با مضمون، جهتدار و همراه با درس باشد. وقتى در آنجا سخنرانى مىشود، باید در جهت تعمیق فکر و اندیشه باشد. وقتى نماز جماعت مىخوانید، نماز شما باید همراه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتى اعتکاف مىکنید، وقتى روزه مىگیرید، وقتى اجتماعات مذهبى تشکیل مىدهید، باید همراه با توجه به خداى متعال و همراه با اخلاص باشد. کلید موفقیت اینهاست. اگر این نباشد، همان چیزى بر سر انسان خواهد آمد که دیدید بر سر عدهیى آمد. عدهای در اول انقلاب خیلى تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فکر دینى آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردى که از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابىشان ریخت و جوشش انقلابىشان تمام شد! بعضىها صدوهشتاد درجه این طرف غلتیدند. من یکوقت به یکى از این آقایان گفتم که شماها اوایل انقلاب در زمینهى مسائل اقتصادى چپِ چپ بودید و ما از تندروىهاى چپگرایى شما را منع مىکردیم؛ اما الان شما رفتهاید منتهاالیه جهت مقابل، و شدهاید راستِ راست! ما همانجایى که قبلاً بودیم، ایستادهایم و باز شما را از تندروىهاى راستگرایانه منع مىکنیم! این بهخاطرِ نداشتن عمق است؛ به این دلیل است که ریشهى اعتقادى و فکرى وجود ندارد. کسىکه ریشهى اعتقادى دارد، براساس اعتقادش حرکت مىکند و در میدانهاى گوناگون مىایستد. اگر جبهه است، مىرود شهید یا جانباز مىشود و با رنج دائمِ بدنى و با ملامتها مىسازد. اگر هم از جبهه برمىگردد، ایمان خود را در میان تندبادهاى گوناگون حفظ مىکند؛ این آدمِ عمیق است. ما از اینگونه آدمهاى متکى به عمق هم کم نداریم. بعضى هم نه؛ متکى به عمق نبودند. بنابراین باید به تفکر اسلامى و تفکر بسیجى عمق داد. |