نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( دوشنبه 88/1/3 :: ساعت 11:25 عصر)

  • حقیقتاً درس بخوانید. حقیقتاً باید در محیطهاى دانشجوئى، جستجوى دانش باشد. آدم مى‏بیند در بعضى از میحطهاى دانشجوئى، دانشجو به معناى واقعى دانش، جو نیست؛ یعنى در جست و جوى دانش نیست؛ یک چیز حفظى و سر هم بندى است؛ نگذارید این جورى شود. حقیقتاً جوینده‏ى دانش باشید و دانش را فقط خواندنِ متن و فراگرفتن متون ندانید. [] دانشجو بایستى پرسشگر، متعمق، اِشکال کننده‏ى به استاد، جستجوکننده‏ى از زوایا و گوشه کنارهاى بحث علمى بار بیاید.

     

    مقام معظم رهبری – 25/2/86 - دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد (دریافت متن کامل)



  • راوی ! ( پنج شنبه 87/10/26 :: ساعت 11:43 صبح)

  • یک توصیه‏ى دیگر، مسأله‏ى حفظ اصول و روحیه‏ى آرمانگرایى است. شما محافظه‏کار نشوید. ممکن است گذشت سن، بعضى‏ها را محافظه‏کار کند؛ اما موتور حرکت، جوانى است. جوان ما نباید محافظهکار شود. جوان باید آرمانگرا باشد. از آرمانها کوتاه نیائید. آرمانها را بخواهید، قله‏ها را بطلبید، تا یقین بکنیم که به نیمه راه لااقل خواهیم رسید. البته اگر قله را بطلبید، بنده یقین میکنم به خود قله هم خواهید رسید. روحیه‏ى آرمانگرایى را که از جمله‏ى مصادیق روحیه‏ى آرمانگرایى، تمسک به اصول و مبانى فکرى است، از دست ندهید.

     مقام معظم رهبری – 25/2/86 - دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد (دریافت متن کامل)



  • راوی ! ( پنج شنبه 87/8/9 :: ساعت 3:22 عصر)

  • در محیط دانشگاه، تحمل و مداراى سیاسى لازم است. تشکلهاى دانشجوئى نسبت به هم مداراى سیاسى داشته باشند؛ تحمل سیاسى داشته باشند.

    درگیر کردن مجموعه‏هاى دانشجوئى با هم، نقشه‏ى خطرناکى است که کشیده شده است؛ این نقشه را کشیده‏اند. باید مراقب باشید. می‏خواهند تشکلهاى دانشجوئى را به جان هم بیندازند. [...] راه مواجهه‏اش هم همین است که مجموعه‏هاى دانشجوئى، افراد دانشجوئى و تشکلهاى دانشجوئى، حالت مدارا و تحمل داشته باشند.

     

    مقام معظم رهبری – 25/2/86 - دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد



  • راوی ! ( سه شنبه 87/7/30 :: ساعت 6:25 عصر)

  • در محیط دانشگاه، محیط دانشجوئى، نقد منصفانه و متقابلاً نقدپذیرى‏متواضعانه هر دو لازم است. جوان، آن هم دانشجو، در محیط علمى باید ذهنش و زبانش باز باشد؛ نقد کند؛ البته منصفانه باشد. نقد را با عیبجوئى و با عصبانیت و با بهانه‏گیرى نباید اشتباه کرد؛ اما نقادى باید کرد. در عین حال نقدپذیر هم باید بود. دیگران هم اگر از ما به عنوان دانشجو، به عنوان تشکل دانشجوئى نقد کردند، بپذیریم؛ یعنى تحمل کنیم؛ بپذیریم به معناى تحمل کردن است.

     

     مقام معظم رهبری – 25/2/86 - دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد



  • راوی ! ( سه شنبه 87/7/30 :: ساعت 6:21 عصر)

  • توانائى تصمیم‌سازى خیلى خوب است. توانائى تصمیم‌گیرى یکى از مشکلاتى است که اگر وارد محیط دانشجوئى شد، خیلى از هنجارهاى مطلوب و درست را به هم خواهد زد؛ این تجربه‌ى ماست. بگذاریم دانشجو با فکر خود، با زبان باز خود، با تعلق کم خود، با گفتار و عمل خود، تصمیم‌سازى کند. تصمیم‌گیرى را بگذاریم کسى بکند که بتوان از او سؤال کرد و او مسئول و پاسخگو باشد.

    بنابراین دنبال این نباشیم که محیط دانشجوئى، محیط تصمیم‌گیرىِ براى اقدام باشد؛ این نه به نفع دانشجوست، نه به نفع آن اقدام. دنبال این باشیم که محیط دانشجوئى تصمیم‌سازى کند؛ یعنى گفتمان‌سازى کنید.

    ببینید بنده وقتى مسئله‌ى نهضت نرم‌افزارى را خواستم مطرح کنم، قبل از همه تو دانشگاه با دانشجوها مطرح کردم؛ حدود ده سال قبل. نه با وزارتها صحبت کرده بودم، نه با رئیس‌جمهور وقت صحبت کرده بودم، نه حتّى با اساتید صحبت کردم؛ اول‌بار در دانشگاه امیرکبیر این فکر را به میان آوردم. امروز شما ببینید این یک گفتمان است، یک مطالبه‌ى عمومى است، یک خواستِ همه‌ى دانشگاه‌هاى کشور است؛ که من هرجا هم میروم، از زبان دانشجو مطالبه‌اش را میشنوم؛ از زبان استاد و مدیر، اجرایش را در یک مرحله‌ى دیگر میشنوم، و اجراء هم دارد میشود. همین نوآورى‌هاى علمى بسیار، بخشى از انگیزه و توان خودش را از این شعار گرفته: «تصمیم‌سازى کنید»، «گفتمان‌سازى کنید». این، مجرى و مسئولین اجرائى را می‏کشاند دنبال این تصمیم، و تصمیم‌گیرى خواهند کرد و عمل خواهد شد.

     

    مقام معظم رهبری – 14/2/87– دیدار با دانشجویان و دانشجویان دانشگاه‏های استان فارس



  • راوی ! ( شنبه 87/7/6 :: ساعت 2:27 عصر)

  • آنچه که انقلاب به ما داده و توقع ما از خودمان است، این است که این را روز به روز در خودمان تقویت کنیم:

    آن، اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس ملى؛ ملت به خود اعتماد به نفس داشته باشد، بداند که میتواند مقاصد خودش را با همت بلند و با مجاهدت و با همدستىِ همه‏ى کشور با یکدیگر، پیش ببرد؛ این را باید بدانیم.

    جامعه‏ى دانشگاهى ما در زمینه‏ى کار خود، در زمینه‏ى علم‏پژوهى خود باید این را از بُن دندان باور کند و دانشجوى ما، استاد ما، محقق ما، مدیران دانشگاهى ما بدانند که هر کارى بخواهند، مى‏توانند بکنند؛ در سایه‏ى همت، در سایه‏ى مجاهدت و در سایه‏ى تلاش.

     این،آن چیزى است که ما لازم داریم.

     

    مقام معظم رهبری – 25/2/86 - دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد



  • راوی ! ( شنبه 87/6/30 :: ساعت 12:12 عصر)

  • مسئولیت شما سنگین است؛ هم باید درس را بخوانید، هم محیط سیاسى‏تان را بشناسید، هم روى محیط سیاسى اثر بگذارید و هم خودتان را از لحاظ فکرى و روحى آماده کنید براى فردایى که بلاشک وزن این نظام متکى به معنویت - یعنى نظام جمهورى اسلامى - در معادلات جهانى بین‏المللى، ده برابر امروز خواهد شد. مطمئن باشید که ما چنین روزى را در پیش داریم و شما جوانهاى امروز، آن روز را خواهید دید.

    على‏القاعده آن روز ماها نیستیم؛ اما شماها هستید و خواهید دید آن روزى را که وزن و ثقل و اهمیت جمهورى اسلامى در معادلات جهانى - چه از لحاظ سیاسى، چه از لحاظ علمى و چه از لحاظ بیان افکار سازنده - ده برابر امروز است. باید خودتان را ان‏شاءاللَّه براى آن روز آماده کنید.

     

    مقام معظم رهبری – 25/7/85 - دیدار دانشجویان نمونه‏ و نمایندگان تشکلهاى مختلف دانشجویى‏



    <      1   2   3   4      >