مفهوم تجدد نیز در کشور ما بیمار و معیوب و معلول متولد شد. تجدد در کشور ما به چه معنا بود؟ اینکه عرض مىکنم، مربوط به اواخر دوران قاجار است؛ بعد در دورهى رضاخان و بقیهى دورهى پهلوى هم اوج حرکتى بود که الان دارم مىگویم. در قاموس متجددین کشور ما «تجدد» به معناى تقلید از غرب بود. تقلید یعنى چه؟ یعنى شما بروید لباس کهنهى کسى را بخرید و در روز عید به عنوان لباس نو تنتان کنید. […] البته مخالفتهایى هم که با این تجددها مىشد، سطحى بود؛ این را هم به شما بگویم. نوع مخالفتى که با تجدد و موج تجددگرایى در ایران پیدا شد - چه در اواخر دوران قاجار، چه در دوران پهلوى - بنده آن را نمىپسندم؛ از قدیم هم اینطور عکسالعملها را نمىپسندیدم؛ چون سطحى برخورد مىکردند. آنها در تقلید از غربىها افراط مىکردند، اینها هم در مقابل تحریم مىکردند. […] تجدد چیست؟ تجدد، پیشرو بودن است. نگاه کنید ببینید چه کم دارید، کجا خلأ دارید و این خلأ چگونه به بهترین وجه قابل پُر شدن است؛ ذهن خلاق خودتان را به کار بیندازید و آن خلأ را پُر کنید؛ این مىشود پیشرفت. این حرف، در لباس هست؛ در منش ظاهرى هست؛ در فکر هست؛ در شیوهى ادارهى جامعه هست؛ در مسائل اجتماعىِ گوناگون هست؛ در مسائل سیاسى هست؛ در همه چیز این حرف جارى است؛ در آن جاهایى که عقل انسان قادر به حکم کردن و قضاوت کردن است. آنجایى که عقل میدانى ندارد - میدان تعبد و شرع است - باید متعبد به شرع ماند. اتفاقاً کسانىکه پابند و متعبد به شرع ماندند، بعدها وقتى عقلشان بیشتر به کار افتاد، فهمیدند چرا شرع این حکم را کرده. مقام معظم رهبری – 5/3/84 - دیدار دانشجویان بسیجى (دریافت متن کامل)
|