• وبلاگ : نائب
  • يادداشت : پاسخ به سوال محمد آقا
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + محمد 

    از جوابتان خيلي متشکرم اما هنوز مسائل حل نشده بسياري باق است:

    منظور از اقتصاد اسلامي چيست ؟

    1- اگر منظور، نظام اقتصاديي است که در آن " بر خلاف احکام اسلام کاري صورت نگيرد " . مادر حال حاضر يکي از اسلامي ترين نظام هاي اقتصادي را داريم و به جز برخي موارد مثل بانک ها و برخي مشکلات کوچک، مشکل ديگري نداريم که با کمي همت و حوصله و با کمي کار علمي دقيق و سنجيده مسئولان قابل حل است .مي ماند مسئله بانک ها ، بانک ها هم فقط قسمت سود دهي آن ها مشکل دارد که در حال حاضر اسلامي سازي شده اگر اين هم بطور کامل اصلاح شود ما يک نظام اقتصادي اسلامي خواهيم داشت.(بر اساس تعريف بالا)

    2- ولي اگر منظورتان از اقتصاد اسلامي يک سيستم مبتني بر قوانين اسلام است ،يک سيستم بر خواسته از متن اسلام، اين چگونه ممکن است ؟ مگر در اسلام سيستم اقتصادي مورد نياز يک جامعه بزرگ مثل جامعه امروزي اسلام بطور کامل آمده ؟

    3-و اگر منظورتان اين است که علما بايد پايه هاي اصلي اين نظام اقتصادي را از دين استخراج و بر مبناي آن يک نظام اقتصادي تنظيم کنند، بايد ديد پايه هاي يک نظام اقتصادي توانمند که جوابگوي جامعه بزرگ ما - که قرار است ساير کشور هاي اسلامي هم بدان بپيوندند- باشد در کجاي دين آمده ؟ بسياري از احکام اقتصادي اسلام احکام منع کننده هستند- مثلا ربا نگيريد ،رشوه ندهيد و نگيرد،کم فروشي نکنيدو…- آيا با يک سري "قوانين" منع کننده مي توان يک سيستم طراحي نمود و اسم آن را سيستم طراحي شده بر اساس اسلام گذاشت ؟ نمي توان. چرا که تاثير اسلام بر اين سيستم صرفا اين بوده که فقط يک سري کار ها و اعمال ، غير مجاز شمرده شده و باقي اجزاء سيستم به دلخواه طراح سيستم طراحي شده. پس اين هم ميشود همان قسمت اول يعني" سيستم اقتصادي که در آن بر خلاف احکام اسلام کاري صورت نگيرد."

    ساير احکام اسلام که مربوط به فعاليت هاي اقتصادي است نيز بيشتر جنبه اخلاقي دارند- مثلا در معامله دروغ نکوئيد، در شراکت صادق باشيد، دزدي نکنيد، مال يتيم نخوريد، صدقه بدهيد و به فقرا کمک کنيد- با توجه به اين ها هم که نمي توان سيستم و نظام اقتصادي طراحي نمود البته ممکن است برخي از احکام سلام در طراحي يک سيستم اقتصادي بي نقص ، راه گشا باشد مثلا احکام مربوط به خمس و زکات ،اما به نظر مي رسد تنها راه، الگو گيري از سيستم اقتصادي يک حکومت اسلامي واقعي است که تا حال تنها در دوره پيامبر اکرم(ص) و حضرت علي (ع) تا حدودي شکل گرفته آن هم در مدت محدود و همراه با مشکلات فراوان . در ضمن جوامع آن روز کوچک بوده و پيچيدگي هاي جوامع امروزي را نداشت و مطمئنا نوع نظام هاي اقتصادي مورد نيازآنها با ما به شدت متفاوت بوده است. ضمن اينکه سيستم اقتصادي، يک سيستم مستقل نيست و وابستگي هاي شديدي به ديگر بخش هاي يک جامعه دارد از جمله سيستم علمي وصنعتي وتوليدي وهمچنين فرهنگي .ضمن اينکه ما دنبال سيستم علمي اسلامي و سيستم فرهنگي اسلامي هم هستيم و آنها نيز براي ما به روشني مشخص نيست.پس چگونه مي توان با الگو برداري از سيستم حکومت پيامبر اکرم (ص) و دوره 5 ساله حضرت علي(ع) يک سيستم اقتصادي توانمند براي جوامع امروزي طراحي کرد؟