نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( جمعه 88/11/9 :: ساعت 11:52 صبح)

  • یکى دیگر از ارزشها، پیشرفت دادن به دانش در این حوزه است. آن کسانى که در سطوحى هستند که مى‏توانند به علم پیشرفت بدهند، باید این کار را بکنند. علم را باید پیش برد؛ فقه را باید پیش برد.

    فقه ما اسلوب بسیار متقن و محکمى دارد؛ آن اسلوب همان چیزى است که به آن فقاهت مى‏گوییم. فقاهت، یک شیوه براى استنباط و درک احکام الهى و اسلامى است. شیوه‏ى فهم معارف احکام از کتاب و سنت، که چگونه و با چه ابزارى مطلب را بفهمیم، شیوه‏ى فقاهت نام دارد. این شیوه، شیوه‏ى بسیار رسایى است و این منبع عظیمى که در اختیار ماست - یعنى کتاب و سنت و دستاوردهاى فکرى گذشتگان - مواد اولیه‏ى آن است. با این شیوه و در این قالبها، مى‏شود تمام نیازهاى بشر را استخراج کرد و در اختیار بشریت گمراه گذاشت. امروز ما خیلى احتیاج داریم که از این شیوه استفاده‏ى بهینه کنیم.

    البته کسانى که از فضل و مراتب بالاى علمى برخوردارند، خود این شیوه را هم باید تکمیل کنند. هیچ چیزى نیست که تکمیلپذیر نباشد؛ همه چیز در این عالم به سمت تکامل پیش مى‏رود؛ حتّى ذوات مقدسه‏ى معصومین روزبه‏روز کاملتر مى‏شدند و تکامل پیدا مى‏کردند. وجود مقدس معصوم با آن عظمتى که براى ما حتّى قابل تصور هم نیست [...] فرداى او از امروزش کاملتر است. پس مى‏بینید که حتّى در آن مراحل، تکامل هست. در همه چیز و در همه‏ى شیوه‏ها تکامل هست. ما باید شیوه‏ى فقاهت را هم تکامل بدهیم؛ بعد این شیوه که در دست قرار گرفت، آن وقت وارد بشویم، کتاب و سنت را باز کنیم و از آنها استفاده کنیم.

     

    مقام معظم رهبری - 1/12/70 - اجتماع طلاب و فضلاى حوزه‏ى علمیه‏ى قم‏  (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)