نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( پنج شنبه 89/1/12 :: ساعت 10:52 صبح)

  • اصل توجهِ بانوان کشور ما به قرآن و حضورشان در صحنه‌ى قرآن، پدیده‌اى است که باید به عنوان توفیق بزرگ نظام جمهورى اسلامى در مقابل چشم بینندگان و جویندگان و منتقدان و دوستداران و مخالفان قرار بگیرد؛ همه ببینند.

     

    مقام معظم رهبری - 28/7/88 - دیدار جمعى از بانوان قرآن‌پژوه کشور (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( جمعه 88/12/21 :: ساعت 1:19 عصر)

  • این هنرى نیست که زن کار مردانه را تقلید کند؛ نه، زن یک کار زنانه دارد که ارزش آن از هر کار مردانه‌اى بیشتر است.

    امروز دستهاى بشدت مشکوک موج ضد ارزشى را در دنیا به راه انداخته‌اند - که در همه جا هست، در کشور ما هم متأسفانه در گوشه و کنار دیده میشود - اینها میخواهند زن را وادار کنند به اینکه بشود یک مرد! این را کسر شأن زن میدانند که چرا فلان کارها را مرد میکند، زن نکند! این کسر شأن است؟ نگاه به این مسأله، نگاه غلطى است. این را عیب میگیرند که چرا شما میگوئید زن، زن است؛ مرد، مرد است. خوب، مگر اینطور نیست؟ شما دلتان میخواهد که ما بیائیم بگوئیم زن، یک مرد است؛ آن وقت یک مرد مصنوعى؛ کپى دوم مرد! این چه افتخارى است براى زن؟ افتخار براى زن این است که یک زن باشد؛ یک زن کامل، یک مؤنث کامل. در مقام ارزشگذارى‌هاى والا اگر نگاه کنیم، این ارزش - یک زن کامل بودن - از یک مرد کامل بودن کمتر که نیست، در مواردى قطعاً بالاتر و بیشتر هم هست. ما چرا این را از دست بدهیم؟

     

    مقام معظم رهبری – 13/4/86 – بیانات در جمع زنان نخبه در آستانه‏ی سالروز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( جمعه 88/12/14 :: ساعت 11:0 صبح)

  • زن در داخل خانواده، عزیز و مکرّم و محور مدیریت درونى خانواده است؛ شمع جمع افراد خانواده است؛ مایه‌ى انس و سکینه و آرامش است. کانون خانواده - که حوضچه‌ى آرامش زندگىِ پُرچالش و پُرتلاش هر انسانى است - به وجود زن آرام مى‌گیرد و سکینه و اطمینان پیدا مى‌کند. آن وقت نقش او به عنوان همسر، به عنوان مادر، به عنوان دختر خانواده، هر کدام یک فصل طولانى در تکریم دارد.

     

    مقام معظم رهبری - 5/5/84 - بیانات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( یکشنبه 88/11/25 :: ساعت 7:14 عصر)

  • در مسأله‌ى زن آنچه که در درجه‌ى اول اهمیت قرار دارد، مسأله‌ى «خانواده» است؛ نقش زن به عنوان عضوى از خانواده. به نظر من از همه‌ى نقشهائى که زن میتواند ایفاء کند، این اهمیتش بیشتر است.

    البته بعضى‌ها اینطور حرفها را در همان نظر اول با شدت رد میکنند و می‏گویند آقا شما می‏خواهید زن را توى خانه اسیر کنید، محبوس کنید، از حضور در صحنه‌هاى زندگى و فعالیت باز بدارید؛ نه، به هیچ وجه قصد ما این نیست؛ اسلام هم این را نخواسته. اسلام وقتى که میگوید: «والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»،(1) یعنى مؤمنین و مؤمنات در حفظ مجموعه‌ى نظام اجتماعى و امر به معروف و نهى از منکر همه سهیم و شریکند؛ زن را استثناء نکرده. ما هم نمیتوانیم زن را استثناء کنیم. مسئولیت اداره‌ى جامعه‌ى اسلامى و پیشرفت جامعه‌ى اسلامى بر دوش همه است؛ بر دوش زن، بر دوش مرد؛ هر کدامى به نحوى بر حسب توانائى‌هاى خودشان.

    بحث سر این نیست که زن آیا میتواند مسئولیتى در بیرون از منزل داشته باشد یا نه - البته که میتواند، شکى در این نیست؛ نگاه اسلامى مطلقاً این را نفى نمیکند - بحث در این است که آیا زن حق دارد به خاطر همه‌ى چیزهاى مطلوب و جالب و شیرینى که در بیرون از محیط خانواده براى او ممکن است تصور شود، نقش خود را در خانواده از بین ببرد؟ نقش مادرى را، نقش همسرى را؟ حق دارد یا نه؟ ما روى این نقش تکیه میکنیم.

    من میگویم مهمترین نقشى که یک زن در هر سطحى از علم و سواد و معلومات و تحقیق و معنویت میتواند ایفاء کند، آن نقشى است که به عنوان یک مادر و به عنوان یک همسر میتواند ایفاء کند؛ این از همه‌ى کارهاى دیگر او مهمتر است؛ این، آن کارى است که غیر از زن، کس دیگرى نمیتواند آن را انجام دهد.

    گیرم این زن مسئولیت مهم دیگرى هم داشته باشد - داشته باشد - اما این مسئولیت را باید مسئولیت اول و مسئولیت اصلى خودش بداند. بقاى نوع بشر و رشد و بالندگى استعدادهاى درونى انسان به این وابسته است؛ حفظ سلامت روحى جامعه به این وابسته است؛ سَکن و آرامش و طمأنینه در مقابل بیقرارى‌ها و بى‌تابى‌ها و تلاطم‌ها به این وابسته است؛ این را نباید فراموش کنیم.

     

    مقام معظم رهبری – 13/4/86 – بیانات در جمع زنان نخبه در آستانه‏ی سالروز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( جمعه 88/11/9 :: ساعت 11:52 صبح)

  • ما در کشورمان شاهد هستیم که بعضى از فعالان زن و بعضى از مردها تلاش میکنند براى هماهنگ شدن با کنوانسیون‌هاى جهانىِ مرتبط با زن، و با احکام اسلامى وَر بروند و بازى کنند و کم و زیاد کنند؛ این غلط است.

    من نمیخواهم بگویم همه‌ى آنچه که در فقه ما در مورد احکام مربوط به زنان مطرح شده است، حتماً سخن آخر است؛ نه، ممکن است با یک تحقیقى در یک زمینه‌اى که به وسیله‌ى فقیه ماهر و مسلطى انجام بگیرد، فلان حکم فقهى که امروز در مورد زن وجود دارد، دچار تغییر شود؛ این اشکالى ندارد؛ این ممکن است و اتفاق هم افتاده. [...] لیکن آنچه که باید در زمینه‌ى مسائل فقهى انجام بگیرد، کار فقهى به وسیله‌ى فقیه ماهر و مسلط به مبانى فقهى است؛ آن هم با نگاه به متد فقه، به شیوه‌ى استفاده‌ى فقاهتى؛ نه اینکه کسى بر طبق میل خودش، براى انطباق با آنها، براى اینکه خودش را هماهنگ کند با فلان معاهده‌ى جهانى، فلان کنوانسیون جهانى - که فراهم آورندگانش با مردمى که در این سرزمین با مبانى اسلامى زندگى میکنند و اعتقاد به مبانى اسلامى دارند، اصلاً از لحاظ مبانى فکرى متفاوتند - بیاید از گوشه‌ى احکام اسلامى بساید و ببُرّد؛ این کاملاً غلط است؛ اصلاً قابل دفاع نیست. بدون تردید آنچه که در احکام اسلامى و در فقه اسلامى مطابق مصلحت آمده است، همین‌هاست، و همین درست است؛ که با یک مداقه و در بخشهاى مختلف، این معلوم میشود.

     

    مقام معظم رهبری – 13/4/86 – بیانات در جمع زنان نخبه در آستانه‏ی سالروز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( جمعه 88/11/2 :: ساعت 10:21 صبح)

  • نفهمیدنِ مفهوم تکریم زن در اسلام، همراه شده است با بدآموزى‌هاى القاء شده‌ى به عنوان تکریم زن در تمدن غرب؛ اینها با هم آمیخته شده و یک جریان غلط ذهنى و فکرى به‌وجود آورده. [...]بنابراین حقیقتاً باید در زمینه‌ى ارزش و کرامت زن در نظر اسلام، بازنویسى و بازگویى و بازبینى کرد.

     

    مقام معظم رهبری - 5/5/84 - بیانات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( جمعه 88/10/18 :: ساعت 3:53 عصر)

  • خواهران عزیز، کسانى که در زمینه‌ى مسائل زنان فعالند و فکر می‏کنند و کمبودهائى را ملاحظه می‏کنند، راه علاج را این نبینند که ما در احکام فقهىِ اسلامى تصرف کنیم؛ نه، احکام فقهىِ اسلامى آنجائى که با تحقیق استنباط شده و منطبق با مبانى اسلامى است، کاملاً درست و مطابق با مصلحت است. نباید ما به خاطر اینکه در فلان مجمع جهانى، در فلان اجلاس بین‌المللى، فلان چیز تصمیم‌گیرى شده و فلان کنوانسیونِ مثلاً جهانى به وجود آمده، ما بیائیم با نگاه تنگ‌نظرانه و آمیخته‌ى با رعب و مرعوبیت، در تفکرات خودمان و فقه خودمان تصرف کنیم؛ این هم به نظر من درست نیست.

     

    مقام معظم رهبری – 13/4/86 – بیانات در جمع زنان نخبه در آستانه‏ی سالروز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



    <      1   2   3   4      >