نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( شنبه 87/10/21 :: ساعت 11:39 صبح)

  • درباره‏ى دانشجوى بسیجى حرفهاى زیادى در ذهن و دل هست که اگر اینها را به عنوان مناقب بسیجیان دانشجو تنظیم و بیان کنیم، شوق انسانهاى متکى به منطق و استدلال به سوى بسیجى شدن در محیط دانشگاه‏ها مضاعف خواهد شد.

    بسیجى یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در همه‏ى عرصه‏هاى اساسى زندگى.

    درست است که بعضى‏ها اصرار دارند بسیجى را در محیط دانشگاه و بیرون دانشگاه بد معنا کنند؛ اما از کسانى که حرفهاى بوقهاى تبلیغاتى دشمنان این ملت را تکرار مى‏کنند، انتظار زیادى نیست. مسأله این است که خود ما بفهمیم بسیجى یعنى چه.

     

    مقام معظم رهبری – 5/3/84 - دیدار دانشجویان بسیجى



  • راوی ! ( پنج شنبه 87/8/9 :: ساعت 3:14 عصر)

  • فرزانگىِ دانشجویى و خصوصیات جوانى همراه با روحیات فرهنگ بسیجى، یک ترکیب بدیع و بسیار شوق‏انگیز است. شما این فرهنگ و این مجموعه و چهره‏ى انسانى و این الگو را نمایندگى مى‏کنید.

     

    مقام معظم رهبری – 5/3/84 - دیدار دانشجویان بسیجى



  • راوی ! ( سه شنبه 87/7/23 :: ساعت 9:40 صبح)

  • بسیج دانشجویى نیازهائى دارد؛ نیازهاى اصلى و عنصرى و اساسى:

    نیاز اولش به فکر و تحلیل و روشن‏بینى است. فکر، تفکر، اندیشه‏پردازى - یا به قول شماها کارِ تئوریک - در زمینه‏ى مسائل اسلام، در زمینه‏ى مسائل انقلاب، در زمینه‏ى مسائل بین‏المللى و در زمینه‏ى مسائل جارى؛ به طورى که دانشجوى بسیجى، در هر جمع دانشجویى، ذهن روشنتر، زبان گویاتر و ابتکار بیشترى داشته باشد. [...]

    یک نیاز دیگر عبارت است از جهاد علمى. جهاد علمى براى شما لازم است. باید در میدانهاى علم وارد بشوید؛ وزارتخانه‏ها هم باید کمک کنند؛ معاونتهاى تحقیقاتى هم باید کمک کنند؛ معاونتهاى ادارى مالى دانشگاه‏ها و وزارتخانه‏ها هم باید کمک مالى کنند؛ خود سازمان مقاومت بسیج هم در بخشهایى باید کمک و پشتیبانى کند.

    یکى دیگر از نیازهاى عمده‏ى شما مسأله‏ى اخلاق و معنویت است. شماها جوانهاى خوبى هستید؛ این را بدون تعارف مى‏گویم؛ انصافاً جوانهاى بسیجى ما، جوانهاى خوبى هستند. اما خوبى مراتبى دارد. هیچ وقت در خوب بودن و خوب شدن حد نشناسید؛ مرتب در حال بالاتر رفتن باشید.

    سعیتان این باشد که گناه نکنید. فرائض را با شوق و رغبت انجام بدهید. از یاد خدا غفلت نکنید. با قرآن انس پیدا کنید. در محیطهاى گوناگون که با همدیگر هستید، سعى کنید به دیندارى و معنویتِ یکدیگر کمک کنید. اگر رفیقى در جایى پایى کج مى‏گذارد، او را برادرانه و مشفقانه باز بدارید.

    عزیزان من! از لحاظ اخلاق، خودسازى کنید. انسان با تمرین، همه‏ى کارها را، همه‏ى خلقیات و خوى‏ها را مى‏تواند به خودش بدهد؛ بخصوص در فصل جوانى که شما هستید. در فصل ما - فصل پیرى - محال نیست، اما خیلى سخت است. در فصل شما نه، خیلى آسان است. اگر بى‏نظمید و بخواهید به خودتان نظم بدهید، آسان است. اگر بخیلید و بخواهید به خودتان سخاوت بدهید، آسان است. اگر بداخلاق و اخم‏رو و ترش‏رو و بهانه‏گیرید و بخواهید به خودتان خوش‏اخلاقى بدهید، آسان است. اگر غیبت‏کننده و ایرادگیرنده‏ى از این و آنید و بخواهید خودتان را نگه دارید، آسان است. با تمرین! با تمرین حقیقتاً مى‏توانید به سمت تعالى حرکت کنید؛ به این احتیاج دارید.

    این جوانهایى که اول وارد دانشگاه مى‏شوند، غالباً دلهاى پاکى دارند و دلشان هم مى‏خواهد که یک کانون معنویتى پیدا کنند و به او بپیوندند؛ بسیج مورد نظر آنهاست و از بسیج توقع دارند. شما به یک معنا، شبیه ما طلبه‏ها هستید: مردم از طلبه‏ها انتظار بیشترى دارند؛ از بسیج هم انتظار بیشترى دارند. پس اخلاق و معنویت هم از نیازهاى عمده‏ى شماست! درسهاى اخلاقى را در بین خودتان رائج کنید. از اساتید اخلاق و موعظه‏گرها استفاده کنید. البته مواظب باشید در دام عنکبوتهاى دنیادار و دکاندار گرفتار نشوید؛ این روزها از این چیزها هم زیاد است: دکاندارهایى که به اسم معنویت، ادعا مى‏کنند که امام دیدیم و ...! هیچ واقعیتى هم ندارد. حواستان باشد که اسیر آنها نشوید.

    از جمله‏ى نیازهاى شما، یک مجموعه‏ى اندیشه‏ورز است. [...] یک مجموعه‏ى فکرى درست کنید - همان اتاق فکر در مراکز - اینها بنشینند فکر کنند، فکرهاى عالى بکنند. از افراد مطمئن، خاطرجمع و خوشفکر استفاده کنید.

    نشریات بسیج دانشجویى جزو پُرمایه‏ترین و غنى‏ترین نشریات باشد که هر دانشجویى یا هر استادى یا هر کسى بیرون از محیط دانشگاه آن را نگاه کرد، از آن استفاده کند؛ این جزو نیازهاى شماست.

    یکى از نیازها، گزینش افراد باصلاحیت در بخشهاى مختلف این تشکیلات بزرگ است. امام (رضوان‏اللَّه‏تعالى‏علیه) همیشه به همه - از جمله به دانشجوها - توصیه مى‏کردند که از نفوذى‏ها بپرهیزید؛ [...] حواستان باشد؛ انشعاب و انشقاق و دودسته شدن خطرناک است؛ یکى به خاطر یک فکرى از مجموعه‏اى جدا بشود، باز یکى دیگر از آن طرف به خاطر یک فکر دیگر جدا بشود؛ در حالى که این فکرها ممکن است درست هم باشد، اما آنقدر اهمیت نداشته باشد که انسان این یکپارچگى را به خاطر آن به هم بزند. بنده که عرض کردم اتحاد ملى، خوب، اتحاد ملى براى شما دانشجویان بسیجى از همین بسیج خودتان شروع مى‏شود: اتحاد سازمانى و تشکیلاتى. نگذارید شما را تکه‏تکه و پاره‏پاره کنند.

    و یک توصیه هم که واقعاً به آن احتیاج دارید - با اینکه شماها بسیجى هستید و تحرک شما زیاد است - این است که مراقب باشید تحرک خود را از دست ندهید و از تنبلى بپرهیزید؛ این چیز مهمى است. تن‏آسایى نکردن، چیز مهمى است.

     

    مقام معظم رهبری - 31/2/86 - دیدار هزاران نفر از اعضاى بسیج دانشجویى دانشگاههاى سراسر کشور



  • راوی ! ( دوشنبه 87/7/15 :: ساعت 2:41 عصر)

  •  باید توجه داشته باشید که در همه‌کار، [...] ساز و کار تشکیلاتى و ادارى نقش مهمى دارد. این نه به معناى گم شدن در هفت توى بوروکراسى و دیوان‌سالارى است، بلکه به معناى بودن تشکیلات، بودن مسئول و وجود یک مرکز فکر است؛

     

    مقام معظم رهبری 14/2/87 دیدار با دانشجویان و دانشجویان دانشگاه‏های استان فارس



  • راوی ! ( شنبه 87/7/6 :: ساعت 2:9 عصر)

  • اول: عقب نگه داشتن کشور از لحاظ اقتصادى؛ براى این‏که دولت را - که دولتى مکتبى و وفادار و هوادار ارزشهاى اسلامى است - ناکارآمد و نالایق و بى‏کفایت جلوه بدهند؛ لذا وضع اقتصادى براى این منظور، طبق نقشه‏هاى دشمن باید عقب بماند.

    دوم: عقب نگه داشتن علمى؛ براى این‏که آینده‏ى کشور، جز با نردبانِ علم، ترقى و پیشرفت نخواهد کرد. ملت ایران چاره‏اى جز این ندارد که از لحاظ علمى بنیه‏اش را تقویت کند و در علم پیش برود؛ استعدادش را هم خدا داده است.

    سوم: بر هم زدن اتحاد و انسجامى که بین ملت ایران - یا بین ملت ایران و ملت‏هاى مسلمان - وجود دارد؛ [...]

    شما از لحاظ کمک به کارآمدى دولت، در همه‏ى این سه قسمت مى‏توانید فعال باشید. لازم نیست من در این جا فرمولش را بگویم [...] بروید فرمولش را پیدا کنید.

    شما بسیج هستید؛ اگر سازماندهى شما، کارآمدى لازم را داشته باشد - که باید داشته باشد - و اگر وزرائى که عضو دولتند، با شما همکارى کنند - که یقیناً مى‏کنند؛ چون هم آقاى زاهدى، هم آقاى لنکرانى خودشان بسیجیند - باید راهش را پیدا کنید. ببینید چه‏طور مى‏شود از دولت و کشور و از این خیل عظیمِ جوان مؤمن و حاضر در میدان و داراى استعداد، در پیشرفتهاى گوناگون کشور استفاده کنید؛ چه در پیشرفتها و تحرکات علمى، چه در کارهاى جهادى و چه در کارهاى اقتصادى.

    مقام معظم رهبری - 31/2/86 - دیدار اعضاى بسیج دانشجویى دانشگاههاى سراسر کشور



  • راوی ! ( شنبه 87/6/30 :: ساعت 11:29 صبح)

  • مى‏دانید نبى اعظم اسلام مسلمانها را - چه در دوران مکه (سیزده سال) و چه در دوران تشکیل حکومت در مدینه - از چه گذرگاههاى لغزنده و دشوارى عبور داد و به آن قله‏ها رساند؟ یک چنین حرکت عظیمى، کار هیچ انسانى نبود. آن مردمى که هیچى نمى‏فهمیدند و از اخلاق انسانى هیچ بویى نبرده بودند. پیغمبر اینها را به انسانهایى تبدیل کرد که فرشتگان الهى در مقابل عظمت و نورانیت آنها احساس حقارت مى‏کردند. استقامت، این است.

    امروز ما احتیاج به استقامت داریم. ما هم از یک طرف، جاذبه‏هاى زندگى رنگارنگ، دلها و هوسهاى ما را برمى‏انگیزد. ما در دوران انقلاب، چقدر آدمها دیدیم که دلها و اعتقادهاى خوبى داشتند؛ اما در مقابل راحت‏طلبى، شهوات، قدرت و مقام، تعریف این و آن، و تهدید دشمن طاقت نیاوردند، به یک طرف لغزیدند و به معارضان و احیاناً معاندان راه خدا تبدیل شدند. بنابراین ایستادگى لازم است. در مقابل دشمن هم ایستادگى لازم است.

    دشمن تهدید مى‏کند، وعید و وعده مى‏دهد، دائم عظمت خود را به رخ جامعه‏ى اسلامى و پیشرو مى‏کشد، با زبان زور صحبت مى‏کند و احیاناً زبان زور را با برخى شیرینى‏هاى وعده‏هاى فریبنده در هم مى‏آمیزد تا اینکه دلها را گمراه کند. استقامت کردن در مقابل فریبها و تهدیدهاى دشمن، هنر بزرگى است که اگر یک ملت این هنر را داشته باشد، آن وقت به قله مى‏رسد؛ به جایى که دیگر دشمن فایده‏اى در تهدید نمى‏بیند و مجبور است با او بسازد یا در مقابل او تسلیم شود.

    ملت ما این بخش از قضیه را از اول انقلاب تا امروز، خوب عمل کرده‏اند و ایستادگى کرده‏اند. شما بسیجیها یکى از نمونه‏هاى برجسته‏ى این استقامتید.

     

    مقام معظم رهبری - 6/1/85 - دیدار عمومی بسیجیان



  • راوی ! ( سه شنبه 87/4/4 :: ساعت 7:48 عصر)

  • در محیط دانشگاه سعی کنید بر اثرگذاری. به آنچه فرا گرفته‌اید اکتفا نکنید. سعی کنید آنرا منعکس و منتقل کنید.

    در محیط دانشگاه دلهای زیادی هستندکه می‌توان آنها را به شعاع این معارف [مبانی اندیشه اسلامی، منظور دروس طرح ولایت است] منور کرد. سعی دشمن این است که جوانها ازاین معارف دور بمانند. همچنانکه در قرآن ملاحظه می‌کنید «و هم ینهون عنهم و ینهون عنه» درباره تمام پیامبران هم همین بوده‌است. و در اسلام هم همینطور.کسانی راداریم هم دیگران را از قرار گرفتن در شعاع این افکار نورانی نهی می‌کنند و هم خودشان کاری می‌کنند که به آنها نخورد.

    راه مقابلش هم این است که شما سعی کنید این افکار را ببرید در میان محافل جوان، محافل دانشجویی، دلهای پاک، نورانی و پذیرنده.

     

    مقام معظم رهبری - 10/6/79 - دیدار با دانشجویان پنجمین دوره طرح ولایت

    <      1   2   3   4   5      >