نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( جمعه 88/11/16 :: ساعت 5:32 عصر)

  • ممکن است یک انقلاب یک روز بمیرد، یک نظام یک روز بمیرد، خوب عامل مرگ و زندگی در این انقلاب چیست؟ مهم این است. به این نکته توجه کنید! دو عامل وجود دارد که خیلی مهم است:

    یکی، شعارهای انقلاب و پرچم‏های برافراشته انقلاب است. شعارها و هدفهایی که یک انقلاب را ترسیم می‏کند. اگر عمر مفید این شعارها سر بیاید و انقلاب حرفی برای گفتن نداشته باشد، انقلاب زائل خواهد شد این یکی از دو عامل است. این در مورد انقلاب اسلامی به هیچ وقت صدق نمی‏کند.

    در مورد انقلاب اسلامی شعارها و هدفهایی که این انقلاب ترسیم کرده با ذات انسان و نیازهای ذاتی انسان آمیخته است. هدفهای این انقلاب همانطور که گفتیم عدالت‏خواهی، تکریم انسان، مبارزه با ستمگری و دفاع از مظلوم است. پرکردن شکافهای طبقاتی است، جلوگیری کردن از آن چیزی که امیرالمؤمنین در آن بیان شریف ماندگار فرمود: «علی کظه ظالم و سغب مظلوم» (نهج البلاغه خطبه 3) از سیری و پرخوری ترکیدن یک دسته ستمگر و از گرسنگی به جان رسیدن یک دسته دیگر. این شعارها شعارهای این‏هاست این شعارها هرگز کهنه نمی‏شود. [...]

    دوم اینکه: برای یک ملت استقلال یک نیاز اساسی است. این یکی از شعارهای انقلاب است. پس از لحاظ شعارها انقلاب اسلامی کهنگی بردار نیست. این شعارها شعارهای همیشگی است و برای انسان مورد نیاز دائمی است.

    نکته دوم، که ممکن است که برای انقلاب مشکل درست کند، این است که دست‏اندرکاران انقلاب، صاحبان انقلاب، یعنی مردم و مسؤولین، سست بشوند، اشتباه کنند، خسته بشوند و صلاحیت لازم را از دست بدهند. این یک چیزی است که هر انقلابی، هر نظامی اگر به این آفت دچار شد نابود خواهد شد. این را بایستی به عنوان یک تهدید همیشه در نظر داشت. تهدید واقعی و جدی این است. تهدید واقعی این نیست که یک دولتی برای انسان شاخ و شانه بکشد و یا دندان نشان بدهد. یک موجود زنده سعی می‏کند با طرق مختلف سیاسی، نظامی و با تدبیر و عقل از خودش دفاع کند و آسیب را از خود دور کند. اما شرطش این است که زنده و سرپا باشد. به خودش اعتماد داشته باشد و صلاحیت را در خودش حفظ کرده باشد. خطر عمده این است.
    این که ما گاهی به مسؤولین یک توصیه‏هایی می‏کنیم، به مردم عزیزمان توصیه‏هایی می‏کنیم، برای این جنبه دوم است. ما باید صلاحیت انقلابی را در خودمان نگه داریم و حفظ کنیم. اگر این حفظ شد ایدئولوژی انقلاب هیچ کم و کسری ندارد. شعارهای انقلاب زایل شدنی نیست تاریخ مصرف آن تمام شدنی نیست. آنها همیشگی است. ما باید در خودمان این صلاحیت را تقویت کنیم. در درجه اول صلاحیت مسؤولین، بعد صلاحیت آن کسانی که می‏توانند در صحنه انقلاب و کشور اثرگذار و فعال باشند.

     

    مقام معظم رهبری -17/5/81- دیدار با دانش‌آموختگان طرح ولایت (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)