نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( یکشنبه 88/1/30 :: ساعت 10:1 صبح)

  • یک مسئله این است که تحول را مدیریت کنید. ببینید آقایان و خواهران عزیز! تحول اجتناب‌ناپذیر است. تحول، طبیعت و سنت آفرینش الهى است؛ این را بارها من مطرح کرده‌ام، گفته‌ام. تحول رخ خواهد داد.

    خوب، حالا یک واحدى را، یک موجودى را فرض کنیم که تن به تحول ندهد؛ از یکى از دو حال خارج نیست: یا خواهد مُرد یا منزوى خواهد شد. یا در غوغاى اوضاعِ تحول یافته مجال زندگى پیدا نمی‏کند، زیر دست و پا له میشود، از بین می‏رود؛ یا اگر زنده بماند، منزوى خواهد شد. مثل همان انسان جنگلى که در روزنامه‌ى امروز یا دیروز - این یکى دو روزها - خواندیم؛ یک آدمى است چهل سال پیش، رفته در جنگل مازندران و یک ارتباط خیلى ضعیفى دارد با محیط بیرون خودش؛ منزوى می‏شود.

    می‏شود رفت، می‏شود از تحول دورى گزید، اما با انزوا. اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد، منزوى خواهد شد؛ اگر نمیرد، اگر زنده بماند. البته مایه‌ى دین مانع مردن می‏شود، اما منزوى خواهد شد؛ روزبه‌روز منزوى‌تر خواهد شد.

    تحول حتمى است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفه‌ى مؤثرین در حوزه است. مدیران حوزه، فضلاى حوزه، صاحبنظران حوزه باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت.

     

    مقام معظم رهبری – 8/9/86 – بیانات در جمع اساتید، فضلا، مبلغان و پژوهشگران حوزه‏های علمیه‏ی کشور (دریافت متن کامل)